Консультативний центр “Паросток”
Поширені онлайн-ризики, з якими можуть зустрітись діти дошкільного віку (4-6 років) та ознаки, що дитина потрапила
під вплив шкідливого контенту
Поширені онлайн-ризики, з якими можуть зустрітись діти дошкільного віку поділяються на такі категорії:
Матеріали: ці ризики включають вміст, який викликає у дітей відчуття засмучення, огиди чи незручності. Прикладами є сексуальний вміст у фільмах та іграх, порнографія, насильство, зображення жорстокого поводження з тваринами або програми, які призначені для старших дітей.
Важливо звернути увагу саме на контент, з яким діти можуть зустрітись в Інтернеті без власного бажання (наприклад, через рекламу чи під час автоматичного перемикання відео).
Шкідливим контентом вважається той, який зображає:
- удушення – ігри з задухою, утопленням або підвішуванням, поїдання неїстівних предметів;
- використання зброї;
- вживання небезпечних предметів і речовин, які не є продуктами харчування і можуть викликати отруєння або іншим способом завдати шкоди здоров’ю;
- дії, які в результаті можуть призвести до обморожень, опіків чи ударів струмом;
- нанесення собі травм або каліцтв;
- нанесення травм або каліцтв іншим, наприклад, раптовий удар;
- небезпеку без заподіяння фактичної фізичної шкоди – погрози зброєю або вибухівкою, інсценування дзвінка в поліцію або пограбування, інсценування викрадення;
- розіграші, що викликають серйозні емоційні потрясіння, – інсценування смерті або самогубства, насильства, наміри батьків (опікуна) кинути дитину, психологічне насильство (образи, приниження) стосовно дитини;
- інструкцію, як створити вибуховий пристрій;
- насильство – зображення справжніх бійок або інших епізодів насильства;
- рекламу, вживання, виготовлення наркотичних речовин;
- позитивне ставлення до харчових розладів;
- порнографічні матеріали.
Згода: сюди входить підписання згоди з умовами (наприклад, використання ресурсу), про які діти не знають чи не розуміють, що це означає. Наприклад, діти випадково можуть натиснути кнопку, яка дозволяє бізнесу надсилати їм невідповідні маркетингові повідомлення або збирати дані користувачів цього пристрою.
Або діти завантажують безкоштовну версію гри, яка через певний час стає платною, якщо до акаунта прив’язана банківська картка, то можуть автоматично зніматись з неї кошти. Наприклад, якщо дитина грає в онлайн- ігри на батьківському телефоні.
Контакт: це включає спілкування з людьми, яких діти не знають. Наприклад, дитина може скористатися додатком для спілкування та випадково зателефонувати незнайомцю (наприклад, зателефонувати комусь зі списку друзів у профілі когось з батьків). Або може грати в онлайн- гру, де є можливість спілкуватись по аудіозв’язку.
Коли дитина зустрічається з онлайн-ризиками,
то змінюється її поведінка та з’являються додаткові ознаки впливу ризикованої взаємодії в Інтернеті:
– порушення режиму сну – нічні кошмари, які раніше не проявлялись, безсоння;
– страх залишатись наодинці;
– порушення харчової поведінки – відсутність апетиту;
– фізіологічні зміни, наприклад, нетримання сечі;
– зміна психологічного стану – дитина налякана, неспокійна, тривожна;
– поява нової лексики (найчастіше, сексуалізованої чи ненормативної), яку дитина не могла почути від свого оточення.
Важливо, щоб дитина, зустрівшись з онлайн-ризиком чи шкідливим контентом, одразу розповіла про це дорослому, якому довіряє, наприклад, батькам чи вихователю, старшому брату чи старшій сестрі. Це одне з головних правил онлайн-безпеки для дітей дошкільного віку
Підготувала практичний психолог Молчан Т.О.
Як вибирати навчальні мобільні додатки для дошкільнят
Навчальні програми стають все більш популярними, і вкрай важливо розуміти, які з них дійсно підходять для навчання
Після карантину багато аспектів нашого життя перемістились в онлайн. І діти, і батьки стали користуватися мобільними додатками та іншими цифровими медіа частіше, ніж до пандемії. Батьки зрозуміли, що додатки можуть принести велику користь у навчанні дітей і розвитку у них різних навичок.
Коли справа доходить до вибору навчальних програм для дітей, батьки можуть розгубитися: на ринку представлені тисячі таких додатків. При цьому освітня цінність багатьох з них викликає сумніви: не всі програми спираються на наукові дослідження і дійсно приносять користь.
Деякі додатки все ж можна використовувати в освітніх цілях. Але правильно вибрати програму для дитини – непросте завдання. У статті ми розглянемо, на що потрібно звернути увагу при виборі програми для дошкільнят.
Голка в копиці сіна
Щоб розібратися у цій проблемі, ми проаналізували результати 36 досліджень. У цілому в них взяли участь понад 4 000 дітей у віці до 5 років. У більшості досліджень відзначається, що дошкільнята можуть навчатися за допомогою телефонів з сенсорним екраном. При цьому діти старшого дошкільного віку краще навчаються за допомогою додатків, ніж молодші дошкільнята.
Мобільні додатки можна використовувати для розвитку мовних навичок. Одне з досліджень показало, що діти, які за допомогою програми вчили нові слова протягом 10–12 хвилин на день, у короткі терміни збільшували словниковий запас.
Подібні додатки часто подають мовний матеріал у вигляді карток – без урахування контексту. Однак у згаданому дослідженні діти дізнавалися значення нових слів у рамках ігрового оповідання. У грі використовувалися барвисті зображення, але не використовувалася анімація і звукові ефекти, щоб дитина не відволікалась від вивчення слів.
Після того, як 4-річні і 5-річні діти використовували додаток для розвитку мовних навичок по 20 хвилин на день протягом 10 тижнів, у них значно підвищилася грамотність. У додатку використовувалася серія інтерактивних уроків з написання букв, співвідношення звуків і букв, правильної вимови слів тощо. У додатку використовувався анімований персонаж, який пояснював матеріал. Дітям регулярно давався зворотній зв’язок про їхні успіхи у навчанні, що мотивувало їх продовжувати вивчення матеріалу.
Інше дослідження показало, що більшість додатків, заявлених у каталозі Google Play як навчальні, не допомагають дітям у розвитку навичок. Дослідники оцінили освітній потенціал таких додатків нижче, ніж користувачі.
У дослідженні були використані критерії, які дозволили оцінити додатки для дошкільнят з точки зору їх навчального потенціалу. Дослідники проаналізували 44 популярних додатки для дітей і дійшли висновку, що більшість з них не розвивають навички у достатній мірі. Навіть найпопулярніші програми не можуть гарантувати якісного навчання.
Як зробити правильний вибір
Отже, як же вибрати навчальний додаток для своєї дитини? Розглянемо 4 основних критерії, за якими потрібно вибирати додаток для дошкільника.
- Мета навчання. Щоб програму насправді можна було вважати навчальною, у ній має бути закладена чітка мета навчання. Додатки для дошкільнят повинні розвивати ранні навички, наприклад, вчити звуків, букв, цифр, емоцій тощо.
- Вирішення проблем. Додаток має пропонувати дітям завдання, які спонукають їх до міркувань і творчості. Наприклад, навчальна задача може полягати у тому, щоб знайти елемент, якого бракує у шаблоні, або поміняти місцями букви, щоб скласти слово.
- Зворотній зв’язок. Діти досягають значних успіхів, коли отримують змістовний, конкретний і конструктивний зворотній зв’язок. Це допомагає їм вчитися. Зворотній зв’язок може бути представлений у формі звукових повідомлень, анімації (наприклад, у додатку може бути персонаж, який взаємодіє з дитиною).
- Сюжетна лінія. Більш корисний у навчанні дошкільнят контент, що представлений у формі захоплюючого оповідання. Наприклад, у додатку персонажі можуть відправитися на пошуки скарбів, і в ході цієї пригоди дитина повинна виконати ряд завдань.
Якщо додаток відповідає розглянутим критеріям, він підходить для навчання дошкільнят. Якщо ви вирішили використовувати додатки для розвитку у вашої дитини тих чи інших навичок, пам’ятайте, що ваша роль у цьому процесі теж важлива. Пояснюйте дитині, як працює додаток і як виконувати навчальні завдання – так ви будете ще більше сприяти навчанню.
В дошкільних групах КЗ “ХСШ №1” ХОР постійно працює консультативний центр для батьків «Паросток»
Графік
роботи консультативного центру “Паросток”
для батьків або осіб, які їх замінюють
КЗ “Харківська санаторна школа №1” ХОР
“Пролісок”
№ | ПІБ. Посада | Час | День |
1 | Воробйова С.В.
заступник директора з ВР |
15.30 -16.30 | понеділок –
п’ятниця |
2 | Шепелєва Н.В.
Вихователь–методист |
14.00 – 15.00 | понеділок – п’ятниця |
3 | Комар Т.В.
Вчитель–логопед |
11.00 – 12.00 | понеділок – п’ятниця |
4 | Ліхачова Л.В.
Соціальний педагог |
14.00 – 15.00 | понеділок – п’ятниця |
5 | Жмакін О.І.
Музичний керівник |
11.00 – 12.00 | понеділок – п’ятниця |
6 | Мовчан Т.О.
практичний психолог |
13.00 – 14.00 | понеділок – п’ятниця |
7 | Сестра медична | 16.00 – 17.00 | понеділок – п’ятниця |
Робота консультативного центру;
Індивідуальна робота з батьками вчителя-логопеда Комар Т.В.
План
роботи консультативного центру
для батьків “ ПАРОСТОК”
КЗ “Харківська санаторна школа №1” ХОР
(дошкільні групи)
№ з/п | Зміст роботи | Дата проведення | Відповідальний |
1. | Розмістити матеріали в куточку «Поради батькам» щодо висвітлення окремих положень Закону України «Про дошкільну освіту», особливо підкреслити зміст ст.. 9 про одержання обов¢язкової дошкільної освіти. | До 1 жовтня | Вихователь-
методист |
2. | Пропагувати необхідність дошкільної освіти як умови наступності освітніх ланок та їх безперервності. | Вересень | Члени КЦ
Педагоги |
3. | Проводити роботу з батьками із залучення дітей до навчання у закладі. | Постійно | Члени КЦ
Педагоги |
4. | Проводити практичні заняття з питань підготовки до школи . | Протягом року | педагоги |
5. | Проводити індивідуальну роботу з дітьми за бажанням батьків удома у формі патронату щодо засвоєння програмового матеріалу. | За потребою | Педагоги |
6. | Допомога батькам у визначенні розвитку і реалізації здібностей дітей, які не відвідують заклад. | За потребою | Члени КЦ |
7. | Ознайомлення батьків із режимом і розкладом занять у закладі | Вересень | Вихователь-методист |
8. | День Відкритих дверей із показом освітньої та оздоровчої роботи з дітьми. | Вересень | Вихователь-методист |
9. | Виставки науково-методичної літератури для батьків з питань виховання та навчання дітей. | Протягом року | Вихователь-методист |
10. | У інформаційних куточках для батьків, логопедичному, медичному соціального педагога, розміщувати рекомендації щодо розвитку особистості дитини. | Постійно | Члени КЦ |
11. | Проводити консультації для батьків за індивідуальними запитами. | За потребою | Члени КЦ |
12. | Членам консультативного центру подавати інформаційний матеріал для розміщення його на сайті закладу | Постійно | Члени КЦ |